Senin, 30 November 2020

Ikan Tenggiri Masak Kicap Halia

Kicap ikan tenggiriIkan tenggiri - goreng dengan serbuk kunyit garamHalia - 12Bawang putih - 5 ulasBawang merah besar - 1bijiTomato - 1 bijiCili padi - 4C. Resepi simpel dikongsikan oleh Roskaryati Abu Bakar di laman Facebook.


Ikan Tenggiri Masak Kicap Halia

Ikan tenggiri adalah antara ikan kegemaran kami sekeluarga lebih-lebih lagi suami saya selalunya kalau beli isi ikan tenggiri saya akan masak gulai cili api atau kari bersama dengan kepala ikan tenggiri dan kadang-kadang saya masak kicap berempah macam dalam n3 pagi ni.

Ikan tenggiri masak kicap halia. Masukkan sos tiram serbuk lada hitam dan cuka makan kacau rata. CARA NAK BUAT-. Goreng ikan tenggiri tadi hingga kuning keemasan tetapi tidak garing masih lembap.

-goreng ikan tenggiri jgn terlalu garing keringagak2 cukup masak. Masukkan air dan biarkan sehingga pecah minyak. Ikan tenggiri mudah kita jumpai di pasar tani dan harganyapun tak terlalu mahal dan ikan tenggiri boleh menjadi pilihan sebab kerana.

Hanya ada kicap satu jenis jer. MASAK TEMPOYAK IKAN TENGGIRI. Kalau kami balik kampung hidangan lauk kicap ini yang Kjee nanti-nanti.

Paling penting jangan lupa cuka. Tangan secara automatik mengambil itu dan ini menghiris itu dan ini. Setelah mendidih masukkan ikan goreng bawang goreng dan cili benggala.

1 labu bawang besar 2 ulas bawang putih 1 inci halia 2 biji cili hijau kak rose x de - x letak 2 biji cili merah 1 pelepah daun kari cara-cara. 3setelah mendidih masukkan ikan yang digoreng tadi gaul rata n tambah garam. Gaul-gaulkan ikan bersama semua bahan di atas dan perapkan 15 minit.

2 potong Lumurkan dengan serbuk kunyit dan garam. Masukkan sos tiram dan kicap manis. Masukkan kayu manis dan blawangtumis hingga naik bau harum.

Kacau rata dan tambah air. Resepi ikan tenggiri masak kicap sangat disukai oleh hampir semua masayarakat kita kerana rasanya yang sedap. 4 ketul ikan tenggiri dibersihkan sedikit air asam jawa.

Masukkan cili merah halia dan juga bawang besar Kacau lagi hingga mendidih. Kacau sebentar dan masukkan capsicum tomato dan cili api jika digunakan. 2 sudu besar asam jawa bancuh dengan 2 cawan air 1 biji bawang besar potong bulat 3 ulas bawang putih hiris 2 cm halia hiris 1 batang serai diketuk 7 biji cili padi merah.

Masukkan cili kisar dan kacau sehingga cili masak. Memang sesuai untuk di masak kicap. Kemudian kurangkan sedikit minyak goreng ikan tadi dan tumis bawang besar bawang putih dan halia sehingga garing make sure halia tue garing baru sedap Setelah itu masukkan kicap cair dan kecap manis.

½ kotak kecil santan. 5-6 ulas bawang putih-dihiris. Kemarin saya juga sudah menulis resepi ikan tongkol masak kicap sedap yang menjadi hidangan istimewa saya semasa makan malam.

Ikan Kicap Halia Chinese Style Bahan-bahan 4 Keping isi Ikan jenahak atau merah nak guna nyok nyok atau tenggiri pun boleh. Anda boleh menggunakan jenis ikan seperti ikan kembong ikan tenggiri ikan bawal atau ikan tongkol. Gaul-gaulkan selama lebih kurang 1 minit.

Apabila dah tua dah ada kicap lemak manis maka. Tambahkan kicap sikit lagi letak garam dan gula secukupnya. Ikan kembung 8 ekor Kicap lemak manis.

Tumis bawang dan halia. Panaskan minyak dan tumis kayu manis dan bahan kisar sehingga garing kekuningan. Masa tu Kjee terfikir camner dia orang masak lauk kicap ni sedap sangat.

2 ketul ikan tenggiri-digoreng. 5-7 keping isi ikan tenggiri batang. Ia sesuai untuk dinikmati dengan nasi panas kukus atau bubur nasi.

Tapi bagi orang yang sekali sekala memasak ada yang kena buat rujukan. Digoreng seperti biasa 4 ke 5 sudu besar kicap pekat lemak manis atau lebih ikut jenis kicap ya ada masin ada manis ikut rasa macam mana kita nak ya 2 sudu besar sos tiram 1 sudu besar serbuk lada sulah 1 sudu kecil minyak bijan. Bawang besar 5 biji - dipotong bulat.

1panaskan minyaktumis bawang merahbawang putih dan halia. Tentu dia orang letak gula sebab zaman tu mana ada kicap manis. Kemudian perasakan dengan serbuk perasa.

Kemudian masukkan asam keping cili lada hitam air kicap dan sos tiram. Masukkan kicap pekat sos tiram kicap manis dan sos tomato. -panaskan minyak tumiskan bawang besarputih dan halia.

Halia 2 inci Bawang putih 1 labu Cili padi 20 biji - dikisar. 5 atau 6 ketul ikan tenggiri dibasuh bersih Sedikit kunyit. Tutup api dan tuang kuah atas ikan yang telah digoreng.

Bahan yang diguna pula senang dapat di dapur. 1 batang cili besar hijau belah 6 1 ½ sudu besar gula. Tumis halia dan bawang putih hingga naik bau.

Tumis bawang merah bawang putih halia dan cili sehingga wangi dan pecah minyak. Ikan dilumur dengan garam dan kunyit kemudian di goreng garing. Ikan Masak Kicap Pedas Azie 8242012 Ikan Lauk Pauk Bagi setengah orang yang hari hari memasak pagi dan petang resepi mudah macam ni dah tak payah nak fikir fikir lagi.

Ikan Masak Kicap Bersayur. Masak Kicap Pedas Ikan Tenggiri Mudah dan Sedap Isnin 30 Julai 2018 Masak Kicap Pedas Ikan Tenggiri Mudah dan Sedap Azie. Ikan tenggiri Bawang putih Bawang merah Halia hiris Daun kari.

500 gm ikan tenggiri kak rose guna 3 keping jer 1 cawan kicap pekat black pepper 1 cawan minyak 1 tsb kunyit 1 tsp garam sedikit air tambahkan air kalau nak berkuah bahan hiris. 2 ulas bawang merah-ditumbuk. 2masukkan sedikit air dan sedikit kunyitbiarkan mendidih.

Guna minyak ikan tadi dalam 2 sudu besar. Ikan Tenggiri Masak Cuka. - 1 biji lada merah dihiris.

Perap ikan dengan bahan Goreng ikan sehingga masak - jangan garing. Masakan paling simple dan senang ikan tenggiri masak cuka nama diberi. Biarkan kuah jadi pekat dan pecah minyak.

Masak Kicap Ayam Ikan dan jugak Daging. Kalau nak kuah banyak boleh lebihkan air. Tenggiri Masak Kicap.

Dalam kuali sama keluarkan minyak gorengan ikan tadi hingga tinggal 2 camca besar tumis rempah tumis bawang putih dan halia hingga harum. Friday 1 October 2021. Ekor ikan selar sudu kecil garam halus lumur pada ikan sudu besar serbuk kunyit lumur pada ikan kuali minyak masak untuk goreng ikan biji bawang besar di mayang biji bawang besar di hiris bulat bawang putih di mayang biji.


Ikan Tenggiri Masak Kicap Youtube


Resipi Ikan Tenggiri Masak Kicap Oleh Mamy Kitchen89 Cookpad


0 komentar: